söndag 6 maj 2012

Akupressur och Apoteket AB

Häromdagen skickade jag min man till apoteket för att inhandla åksjuketabletter mot mitt förfärliga graviditetsillamående. Döm om hans (och min) förvåning när han på vårt lokala apotek blev avrådd från att köpa sådana, trots deras beprövade effekt mot just illamående under graviditeten. Istället blev han tipsad om Sea-band, ett elastiskt armband med en liten plastkula som trycker mot insidan av handleden.

Medan traditionella åksjuketabletter fungerar genom att vara histaminblockerande får man söka förklaringen till Sea-bandets effekt i traditionell kinesisk medicin. Enligt denna beror sjukdom på obalans i kroppen. Följaktligen består boten i att återställa denna balans, vilket bland annat kan göras genom att manipulera punkter på kroppens meridianer. Dessa beskrivs som de kanaler varigenom en speciell sorts energi, qi, strömmar. Genom att stimulera speciella punkter på meridianerna sägs man kunna påverka flödet av qi. Detta kan göras traditionellt med nålar, d.v.s. akupunktur, eller genom stimulans med t.e.x. fingrar utanpå kroppen vilket kallas akupressur. Det är den sistnämnda tekniken Sea-bandet utnyttjar.

Vilka punkter man väljer att stimulera beror på vilka besvär patienten har. I just fallet Sea-band trycker man på en punkt som kallas pc6 och ligger på hjärtsäcksmeridianen. Denna punkt stimuleras traditionellt vid en mängd besvär, bland annat astma, sömnsvårigheter och just illamående. Om man tror på traditionell kinesisk medicin bör alltså Sea-bandet ha effekt även på dessa åkommor.

Men frågan är då: Har det någon effekt?

Nej, knappast. Bortsett från att själva teorin bakom behandlingen är ytterst tveksam, ingen har hittills på ett trovärdigt sätt lyckats förklara vad qi är eller lyckats mäta den eller meridianerna, ger de studier som har gjorts inget övertygande resultat. Distributören av Sea-band hänvisar själva till en doktorsavhandling av Aidah Alkaissi från Linköpings Universitet. För det första undersöker den illamående i samband med operation och inte i samband med gravditet. Och det är ju inte helt givet att en behandling är verksam mot alla typer av illamående även om den skulle fungera mot en typ. För det andra resulterade undersökningen i mycket små skillnader mellan patientgruppen med Sea-band och patientgruppen med placebo-band. Däremot uppvisade dessa två grupper avsevärt mindre symptom än kontrollgruppen. Den slutsats man rimligen kan dra är alltså att såväl Sea-band som placebo är effektiva behandlingar mot postoperativt illamående. Det ligger nära till hands att misstänka att den lindring patienterna upplever med Sea-band i själva verket beror på just placebo.

Alkaissi har också tittat lite på Sea-bands effektivitet mot åksjuka. Förutom en egen studie, som återigen visar att akupressurband och placeboband är betydligt effektivare än ingenting, har hon tittat på två tidigare studier. Enligt Alkaissi drar dessa slutsatsen att Sea-band saknar effekt på åksjuka. Hennes egen slutsats är dock att detta beror på att dessa studier enbart undersökt skillnaden mellan akupressurband och placebo och alltså saknade en kontrollgrupp. Hon menar alltså att Sea-band kan sägas vara effektivt eftersom det är bättre än inget alls, även om det inte är bättre än placebo.

Att placebo fungerar råder det inget tvivel om, men frågan är om apoteket verkligen ska sälja behandlingar vars hela effekt kan förklaras med placebo? Jag tycker inte det. Min åsikt är att apoteken i första hand finns till för att sälja läkemedel. I Sverige måste alla läkemedel godkännas av Läkemedelsverket. Denna statliga myndighet skulle aldrig godkänna en medicin som inte ger bättre resultat än placebo. Då förstår jag inte varför man skulle ställa mindre krav på andra varor som marknadsförs. Jag vill veta att jag får beprövade och effektiva behandlingar om jag ber om hjälp på ett apotek, jag tycker det är ett minimikrav. För att göra situationen ännu värre har jag förstått att man använder dessa band på flera av landets sjukhus, bland annat på Linköpings Universitetssjukhus. För min del får människor naturligtvis tro på vad de vill så länge det inte går ut över andra, men den verksamhet vi finansierar med våra gemensamma skattepengar bör ha bevisad effekt. Och då menar jag effekt som är bättre än placebo, annars kan vi lika gärna använda sockerpiller, det är förmodligen billigare.

Hur gick det då med mitt illamående? Tack och lov har jag en make med förmåga till självständigt, kritiskt tänkande. Han gick alltså inte på tipset om Sea-band utan kom hem med åksjuketabletter, vilket ledde till att jag kom upp ur sängen den dagen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar